ZOPTYMALIZOWANA DYSTRYBUCJA ALKOHOLI

dystrybucja-alkoholi-optymalizacja

90% czasu mniej na planowanie tras
Automatyczne wyeliminowanie nierentownych kursów
2 alternatywne, łatwe do porównania wyniki

Branża: sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych
Wyzwanie: dostarczenie towaru wszystkim klientom minimalizując koszty dostaw

Firma zajmuje się dystrybucją alkoholi w jednym z krajów Unii Europejskiej. Współpracuje z największymi producentami na całym świecie, importując alkohole z takich krajów jak np. Chile, Francja czy RPA. Zespół firmy składa się ze 100 przedstawicieli handlowych, którzy każdego dnia dostarczają napoje do klientów końcowych, a wśród nich do sklepów, sieci handlowych czy lokali gastronomicznych.

Opis problemu

Analizie poddany został 1 dzień i 16 pracujących pojazdów do 3,5t , z których każdy ma ładowność do 120 kartonów alkoholowych. Objeżdżają oni łącznie 122 Klientów. Kierowcy ładują pojazdy w godzinach 5:00- 7:00. Czas obsługi w punkcie rozładunku to około 1,5 minuty na karton. Zdarza się, że kierowcy muszą wyjechać z ładunkiem poniżej 85 kartonów, co jest dla firmy niekorzystne i generuje straty.

Planowanie tras w tej chwili odbywa się wieczorem przed dniem dostawy. Jest to proces mozolny, ponieważ każda trasa jest planowana oddzielnie z wykorzystaniem prostego narzędzia do optymalizacji kolejności punktów w ramach 1 trasy.

Rozwiązanie

Optymalizacji poddany został ten sam, opisany w problemie zestaw punktów (Klientów) do obsłużenia, każdy ze zdefiniowanymi potrzebami wyrażonymi w liczbie kartonów alkoholi. W konsekwencji udał się zaproponować 2 wyniki :

15 tras z załadunkiem od 102- 120 kartonów (sumaryczny dystans 7535 km) oraz

16 tras z załadunkiem od 86 – 120 kartonów (sumarycznych dystans 8177 km).

Klient mając 2 alternatywne rozwiązania, łatwo może przeliczyć, czy opłaca mu się zwiększać czas pracy każdego z kierowców o dodatkowe godziny i zrezygnować z 1 pojazdu czy wykorzystując wszystkie 16 pojazdów zachować obecne ramy czasu pracy.  Zgodnie z potrzebami Klienta, potencjalne trasy o obłożeniu poniżej 86 skrzynek zostały automatycznie wyeliminowane z rozwiązania. Czas planowania skrócił się z kilku godzin do kilku minut.