W firmie Atlas wszystko zaczęło się od potrzeby. Potrzeby sprawnego, efektywnego i oszczędnego zarządzania transportem. Chciano ułatwić pracę dystrybucji i wyeliminować dotychczasowe błędy związane z organizacją transportu. Wybór padł na Logifact i Emapę. Dlaczego? O tym opowiada poniższy artykuł.
Atlas w liczbach
Firma Atlas od ponad 30 lat dostarcza asortyment wyrobów budowlanych pozwalający na budowę lub remont budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej i obiektów przemysłowych. W ofercie firmy są zarówno wyroby przeznaczone dla amatorów drobnych remontów, jak i dla profesjonalistów szukających rozwiązania trudnych problemów budowlanych. Firma posiada 7 lokalizacji produkcyjno-magazynowych. Średnio dziennie jest ładowanych od 280 do 330 aut FTL i PTL. Ponad 50% tych transportów to więcej niż 1 punkt dostawy. Dziennie wydawanych z magazynów jest ponad 4000 sztuk palet, a średnia liczba zamówień obsługiwanych miesięcznie sięga 9500. Taki wolumen transportów wymaga zastosowania specjalistycznych rozwiązań.
Jakie były cele i oczekiwania firmy Atlas?
Atlas w codziennej pracy korzysta z TMS firmy Logifact z komponentem optymalizującym trasy pochodzącym od firmy Emapa. Jednym z podstawowych celów jakie sprawiły, że producent zdecydował się na takie rozwiązanie była potrzeba standaryzacji procesu realizacji zamówień oraz łatwa integracja nowego rozwiązania z systemami już działającymi w organizacji. Kolejnym powodem wyboru programu TMS była chęć usprawnienia i ułatwienia pracy osób zatrudnionych w dziale dystrybucji. Zaawansowany program TMS wraz z algorytmami optymalizacyjnymi miał ponadto wyeliminować dotychczasowe błędy spowodowane m.in. niedoskonałością ludzkiego umysłu w porównaniu z algorytmem.
Wybór dostawców technologii
Historia wdrożenia TMS Logifact w Atlasie, miała swój początek w decyzji podjętej przez firmę o aktualizacji systemu ERP. Decyzja ta spowodowała, że dostępne do tej pory narzędzie, a właściwie nakładka TMS, przestała istnieć. Stąd decyzja o poszukaniu sprawdzonego dostawcy tego rodzaju rozwiązań. Jednym z kryteriów wyboru nowego systemu TMS była m.in. łatwa integracja z systemami już działającymi w organizacji. W międzyczasie od 2021 działał w Atlasie system WMS, zaprojektowany i wdrożony przez Logifact. Stąd naturalnym wyborem dla Atlasa stał się doświadczony i sprawdzony dostawca, jakim był Logifact, który dodatkowo miał już doświadczenie z integracją z ERP.
Współpraca firmy Atlas ze Spółką Emapa rozpoczęła się już w 2009 roku kiedy to Emapa dostarczyła narzędzia do wyliczania dystansu i kosztu tras dla pojazdów ciężarowych. Wspólne doświadczenia biznesowe, partnerskie relacje i z sukcesem zrealizowane projekty, przesądziły o wyborze Emapy jako dostawcy części trasująco – optymalizacyjnej we wdrażanym TMSie.
Budowa systemu TMS od Logifact
Firma Atlas miała zdefiniowane założenia, które usprawnią pracę działu zamówień i dystrybucji. Do tego potrzebni byli doświadczeni specjaliści, którzy pomogą w realizacji planu.
Z uwagi na wcześniejszą, udaną współpracę oraz świetne opinie na rynku, wybór padł na 2 dostawców – firmę Logifact (TMS) oraz Emapa (algorytmy trasowania i optymalizacji).
W wyniku wielu spotkań zdefiniowano ogólną koncepcję działania aplikacji. Następnie specjaliści z Logifact stworzyli mapę funkcjonalną oraz mapę procesów systemu TMS z podziałem na zadania dla poszczególnych pracowników. Następnie zbudowano system TMS zgodnie z założeniami firmy Atlas i dokonano integracji z algorytmami Emapy.
Po wielu testach i poprawkach, szkoleniu pracowników oraz ostatecznych testach w warunkach rzeczywistych, wdrożono system operacyjnie.
Cały proces wymagał aktywnego zaangażowania 3 stron. Ponieważ oczekiwania firmy Atlas już na wstępie były szczegółowo zdefiniowane, a na kolejnych spotkaniach jedynie doprecyzowywane, szybko ustalono, jak system ma działać i wyglądać. Dzięki temu proces jego tworzenia był sprawny i relatywnie krótki.
TMS wyposażony w algorytmy Emapy
W celu spełnienia precyzyjnych oczekiwań firmy Atlas, system TMS, którego dostawcą jest firma Logifact, musiał być jednocześnie zasilony algorytmami wyznaczania tras i liczenia kosztów dla pojazdów ciężarowych oraz technologią zaawansowanej optymalizacji tras dla wielu pojazdów jednocześnie. Wiodącym dostawcą tych algorytmów na rynek polski jest firma Emapa, z którą Atlas (podobnie jak z Logifactem) związany był już wcześniej wieloletnią współpracą.
Wyznaczania tras dla pojazdów ciężarowych różni się znacznie od trasowania dla osobówek, ponieważ uwzględnia rodzaje dróg oraz utrudnienia dotyczące aut o różnych gabarytach, nacisku na oś czy DMC. Optymalizacja tras natomiast, to w najprostszym ujęciu takie ułożenie punktów na trasie, aby cała trasa była jak najtańsza, czyli zazwyczaj łączna suma kilometrów przejechanych przez pojazd była jak najmniejsza. Tak jak w przypadku pojedynczego pojazdu i jednej trasy sprawa jeszcze wydaje się prosta, to znalezienie najlepszego rozwiązania dla całej floty kilkudziesięciu czy kilkuset pojazdów optymalizowanych równocześnie wymaga zastosowania matematycznych algorytmów, gdyż ludzki umysł nie jest w stanie tego zrobić.
Firmy, dla których koszty transportu stanowią istotny element kosztów działalności inwestują w rozwiązania do planowania tras, w sposób istotny wspierające ich procesy. Zdając sobie sprawę z wagi wieloparametrowego wyznaczania tras oraz zaawansowanej optymalizacji, firma Atlas zdecydowała się wdrożyć takie algorytmy w budowanym wspólnie z Logifactem systemie TMS.
Więcej niż optymalizacja kolejności punktów
Pojęcie zaawansowanej optymalizacji nie ograniczenia się jedynie do rozłożenia punktów na trasie w najlepszej kolejności. Efektywne rozwiezienie całości towaru z centrum dystrybucyjnego wymaga inteligentnego doboru liczby i rodzaju pojazdów (odpowiednia ładowność czy typ) oraz właściwego ułożenia kolejności punktów na trasach.
Ponadto algorytm może preferować konkretne pojazdy (baza pojazdów własnych lub zakontraktowanych), a w przypadku gdy tych pojazdów jest za mało, zaproponuje optymalne pod względem ładowności dodatkowe auta.
Wyznaczone trasy często muszą uwzględniać konkretne godziny dostaw, czyli tzw. okna czasowe. Dostawy muszą zatem być tak zaplanowane, aby kierowca nie spóźnił się w wyznaczone miejsce oraz zbyt długo nie czekał na obsługę w kolejnym. Planowane trasy uwzględniają jednocześnie czas potrzebny na rozładunek, czyli tzw. czas serwisu. Biorąc pod uwagę powyższe wymagania, dla każdego z punktów na trasie może być wyliczana również tzw. ETA (Estimated Time of Arrival – Szacowny Czas Przyjazdu). Parametr może otrzymać końcowy odbiorca, dzięki czemu wie, kiedy dokładnie spodziewać się dostawy. System umożliwia również obsługę pojawiających się na bieżąco nowych zamówień (tzw. ad hocków) oraz szybkie przeliczanie planów transportowych dla wszystkich pojazdów, generując nowe, optymalne trasy.
Wszystkie wyznaczony trasy są odpowiednie dla konkretnych typów pojazdów, z uwzględnieniem ich DMC, możliwości dojechania do konkretnego miejsca oraz jazdy po konkretnych typach dróg (dla pojazdów ciężarowych). Precyzyjny czas i koszt danej trasy, z uwzględnieniem opłat drogowych jest zwracany indywidualnie dla każdego pojazdu. Kalkulacja ta umożliwia dokładnie oszacowanie kosztów transportowych np. per klient.
Synergia technologii, czyli sukces zbudowany wspólnymi siłami
Algorytm optymalizacyjny był przez ostatnich kilka lat udoskonalany nie tylko pod względem jakości obliczeń, ale również szybkości działania, dzięki temu operacje wykonywane po jego stronie są sprawne i szybkie. Dodatkowo, dzięki zautomatyzowaniu procesów za pomocą TMSa długie i żmudne planowanie tras odeszło w niepamięć. Procesy dotyczące rozliczeń transportów stały się szybkie i proste. Teraz wyznaczane trasy mogą być aktualizowane w czasie rzeczywistym. Zwiększyła się wydajność, motywacja i zaangażowanie pracowników, a co za tym idzie i morale w firmie. Połączenie technologii i doświadczenia 2 podmiotów z branży IT po raz kolejny zaowocowało pełnym zadowoleniem po stronie ich wspólnego Klienta – firmy Atlas.