Planowanie tras w transporcie ponadgabarytowym

emapa

Sam przejazd pojazdu ponadgabarytowego u nie jest największym wyzwaniem w dowiezieniu gabarytu z punktu A do puntu B. Najważniejsze jest dobre planowanie tras, któze bierze pod uwagę wszystkie ograniczenia wynikające z charakterystyki ładunku, techniczne możliwości transportu na danej trasie i oczekiwany termin dostawy.

Transporty ponadgabarytowe, czy wielkogabarytowe to transporty drogowe ponadnormatywnych ładunków. Przykłady takich ładunków to: reaktory, turbiny, wagony kolejowe, cześci wiatraków lub inne duże obiekty, maszyny bądź urządzenia. Ich ponadnormatywność najczęściej wynika ze zbyt dużej wagi lub rozmiaru. Transportuje się je z wykorzystaniem ciągników siodłowych na specjalnych – zwykle wieloosiowych (najczęściej dłuższych niż standardowych) naczepach.

Ograniczenia w transporcie

Transporty te, jeżdżą w konwojach z udziałem pilotów, prowadzących i zamykających transport. Realizowane są w nocy, między innymi z uwagi na mniejszy ruch i aspekty bezpieczeństwa.

Do tych ograniczeń należą między innymi:

  • Wielkość ładunku (długość, szerokość, wysokość),
  • Waga ładunku,
  • Waga całego zestawu,
  • Szerokość jezdni,
  • Nośność, wysokość i szerokość mostów i wiaduktów,
  • Wymiary bram, bramek i innej infrastruktury drogowej,
  • Wysokość linii energetycznych i telekomunikacyjnych,
  • Budynki sąsiadujące z wytyczoną trasą,
  • Ronda, skrzyżowania, parkingi,
  • Znaki drogowe,
  • I inne.

Prędkość poruszania się konwoju „gabarytowego” na trasie bez przeszkód jest zwykle podobna do prędkości dużych ciężarówek. Konwój zawsze porusza się w towarzystwie pilotów, którzy asystują kierowcy w zasadzie w każdej sytuacji na drodze. Przygotowują trasę i „sprzątają” po przejeździe.

Do ich zadań między innymi należy:

  • Rozkręcanie i skręcanie znaków drogowych,
  • Podnoszenie i zabezpieczenia linii energetycznych i telefonicznych,
  • Zabezpieczanie przydrożnych drzew,
  • „Ręczna asysta” przy pokonywaniu wąskich lub niskich miejsce,
  • I co najważniejsze – przygotowanie planu trasy.

Planowanie tras

Dobre zaplanowanie trasy przejazdu – biorąc pod uwagę wszystkie parametry ładunku i możliwości drogi – jest zdecydowanie największym wyzwaniem przy realizacji przejazdu gabarytowego. Każdy kilometr musi być precyzyjnie zaplanowany, nie tylko pod kątem możliwości przeprawy, ale także czasu przejazdu. W przypadku największych i najcięższych ładunków może być wymagana jednorazowa zgodna zarządcy drogi – oczywiście jeśli istnieje możliwość wytyczenia trasy z zachowaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dziś do planowania takiej trasy można pokusić się o wykorzystanie narzędzi informatycznych – algorytmów VRP – Vehicle Routing Problem. Ich rolą jest przygotowanie optymalnej trasy przejazdu na podstawie danych parametrów i ograniczeń infrastrukturalnych. Zastosowanie tego typu narzędzi możne ułatwić pracę planisty i znacznie skrócić ją w czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *