Rozwiązania dla przedstawicieli handlowych

Emapa wśród dedykowanych rozwiązań dla branży handlowej oferuje zestaw narzędzi, które znacznie usprawnią pracę przedstawicieli handlowych pracujących w terenie. Rozwiązania te, w zależności od branży oraz specyfiki pracy przedstawiciela firmy, mogą spełniać różne zadania. Podstawowe z nich to:

  • tworzenie rejonów handlowych, 
  • optymalizacja tras jednodniowych,
  • wyliczanie optymalnych tras (np. na cały miesiąc),
  • wysyłanie optymalnych tras przedstawicielom i śledzenie statusów,
  • geokodowanie adresów oraz porządkowanie baz danych,
  • analiza potencjału regionu,
  • analiza sprzedaży.
Tworzenie rejonów

Tworzenie rejonów pracy to zbudowanie obszarów działania przedstawicieli handlowych w ramach istniejących oddziałów firmy. Budowanie optymalnych rejonów ma na celu usprawnienie działań pracowników maksymalizując ich efektywność, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów związanych z obsługą Klientów.

Tworzenie rejonów ma zatem na celu:

  • takie zaprojektowanie wielkości rejonów, aby były podobne do siebie pod względem powierzchni, liczby Klientów, liczby kilometrów pokonywanych przez przedstawiciela,
  • takie zaprojektowanie wielkości rejonów, aby były one możliwe do zrealizowania przez 1 przedstawiciela,
  • dynamiczne budowanie rejonów w zależności od liczby przedstawicieli firmy.
Optymalizacja tras jednodniowych

Przedstawiciele handlowi pracują w ramach konkretnego rejonu lub rejonów. Aby ich codzienne trasy były jak najbardziej efektywne (jak najwięcej obsłużonych Klientów) oraz oszczędne (jak najmniej paliwa), kolejne punkty do odwiedzenia powinny być ułożone w optymalnej kolejności. Optymalizacja tras jednodniowych w tym przypadku uwzględnia narzucone granice obszaru. W ramach każdego z rejonów, trasy między Klientami są optymalizowane, czyli kolejność Klientów do odwiedzenia zostaje ustawiona w najlepszym porządku, a wyznaczona trasa możliwie jak najkrótsza. Aby zaplanować optymalne trasy dla przedstawicieli handlowych, brane pod uwagę są takie aspekty jak:

  • godziny odwiedzin u Klienta (okna czasowe),
  • miejsca, z których startują przedstawiciele handlowi,
  • czas pracy przedstawicieli,
  • priorytety odwiedzin dla konkretnych Klientów,
  • bieżące utrudnienia w ruchu drogowym (korki, remonty, itp.). 

Optymalizacja tras dla przedstawicieli handlowych to jeden z przykładów zaawansowanej optymalizacji tras. Czym jest zaawansowana optymalizacja tras przeczytasz tutaj.

Wyliczanie optymalnych tras

W ramach wyznaczonych rejonów handlowych optymalne trasy dla handlowców mogą być wyznaczane z wyprzedzeniem na wiele dni wraz z uwzględnieniem konkretnych warunków, np. Klient A powinien być odwiedzony w każdą środę w godzinach 12.00-14.00, a Klient B dwa razy w tygodniu, ale nie w dniach po sobie następujących (np. wtorek, czwartek). W ten sposób powstają harmonogramy optymalnych tras np. na cały miesiąc, usprawniające tym samym pracę zarówno planisty jak i przedstawiciela handlowego.

Wysyłanie tras przedstawicielom 

Trasy po optymalizacji kolejności Klientów wysyłane są przedstawicielom handlowym na ich telefony (lub inne urządzenia mobilne z systemem Android). Z poziomu aplikacji mobilnej każdy z nich zarządza samodzielnie zleceniami poprzez nawigowanie do każdego z Klientów, zmianę statusu zlecenia (np. zrealizowane, odrzucone) czy dodanie odpowiedniej notatki. Wszystkie informacje wprowadzane po stronie pracownika są przesyłane i archiwizowane u planisty. Postęp realizacji zleceń jest śledzony przez planistę, a aktualna pozycja przedstawiciela handlowego może być monitorowana na mapie.

Geokodowanie adresów

Aby poprawnie wyznaczyć trasy dla Klientów oraz nie pominąć żadnego adresu, punkty te powinny być właściwie zlokalizowane na mapie. Geokodowanie adresów to zamiana danych adresowych (nazwa miejscowości, kod pocztowy, ulica, numer domu) na współrzędne geograficzne X i Y. Właściwa lokalizacja Klienta determinuje nie tylko przypisanie do konkretnej trasy przedstawiciela ale również gwarantuje efektywną obsługę.

Z geokodowaniem bezpośrednio związana jest usługa porządkowania baz danych,  czyli korekta, normalizacja, uzupełnianie, itp. błędnych lub niepełnych danych adresowych. Dowiedz się więcej o geokodowaniu adresów oraz porządkowaniu danych adresowych

Analiza potencjału regionu

Wykorzystując dane demograficzne dotyczące poszczególnych rejonów, informacje o lokalizacji i działaniach konkurencji, rozmieszczenie interesujących dla danej branży punktów użyteczności publicznej (np. stacje benzynowe czy bankomaty) oraz inne dane opisujące możliwości danego obszaru np. informacje o sile nabywczej mieszkańców, planowane rejony mogą być jeszcze lepiej wykorzystane od strony sprzedażowej. Podczas planowania zarówno wielkości i kształtu obszaru, jak i liczby przedstawicieli handlowych na obszar czy częstotliwości odwiedzin, pomocne będzie zatem uwzględnienie potencjału danego regionu

Analiza sprzedaży

W celu jeszcze lepszego planowania pracy przedstawicieli handlowych pomocna może być analiza sprzedaży, czyli narzędzie służące do wykonywania analiz przestrzennych na danych sprzedażowych Klienta oraz prezentowania ich wyników w postaci tabel lub kartogramów. Rozwiązanie to pomaga odpowiedzieć między innymi na pytania: “Gdzie i ile sprzedaje się poszczególnego asortymentu?” czy: “Jaki wpływ na sprzedaż miała realizowana w danej placówce kampania marketingowa?” Dowiedz się więcej o narzędziu Emapa Analiza Sprzedaży.

Korzyści dla firmy

Rozwiązania dla przedstawicieli handlowych niosą za sobą szereg korzyści dla firmy zarządzającej ich pracą, należą do nich m.in.:

  • bardziej efektywna rejonizacja pracy przedstawicieli firmy,
  • krótsze i ekonomiczne trasy (mniejsze zużycie paliwa),
  • więcej Klientów obsłużonych w krótszym czasie,
  • zadowolenie Klientów z terminowości i punktualności odwiedzin,
  • eliminacja niepotrzebnych kursów,
  • śledzenie postępów z realizacji zleceń,
  • czytelna analiza efektów działań marketingowych i sprzedażowych,
  • pomoc w planowaniu skutecznych kampanii marketingowych.

Skontaktuj się z nami





    Moja branża to:
    Chcę:



    Wyrażam zgodę na:

    przetwarzanie moich danych osobowych w postaci adresu e-mail i numeru telefonu w celu marketingu produktów i usług oferowanych przez Emapa S.A. oraz wysyłania informacji handlowych dotyczących tych produktów i usług.

    otrzymywanie od Emapa S.A. z siedzibą w Warszawie (02-222), Al. Jerozolimskie 181B informacji handlowych drogą elektroniczną, zgodnie z ustawą z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

    używanie przez Emape S.A. z siedzibą w Warszawie (02-222), Al. Jerozolimskie 181B, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego (zgodnie z art.172 ustawy z dnia 16.07.2004 r. Prawo telekomunikacyjne).

    * - pole wymagane


    Administratorem Twoich danych osobowych będzie Emapa S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Jerozolimskie 181B,e-mail: prywatnosc@emapa.pl. więcej >

    Image

    Emapa S.A.

    al. Jerozolimskie 181B
    02-222 Warszawa

    Oddział w Łodzi
    ul. Łąkowa 11
    90-562 Łódź

    tel./fax +48 42 633 92 79
    biuro@emapa.pl

    REGON: 472865527
    NIP: 725-18-08-677
    KRS: 0000489607
    Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy
    Kapitał opłacony: 100 000 zł
    Kapitał zakładowy: 100 000 zł