Przemysł motoryzacyjny w kilku ostatnich latach to skok technologiczny, którego branża nie doświadczyła nigdy wcześniej.
Od jakiegoś czasu można odnieść wrażenie, że technologie IT zaczynają ważyć więcej w przemyśle motoryzacyjnym niż tradycyjna „mechanika”. Z drugiej strony rynek producentów aut bardzo mocno się konsoliduje i na znaczeniu zyskują coraz to większe grupy producentów. Poszczególne marki w ramach kooperacji wewnętrznej wymieniają się rozwiązaniami. Na światowym rynku podzespołów też można wymienić tylko kilku wiodących dostawców.
W ciągu kilku najbliższych lat samochody z napędem alternatywnym będą stanowiły większość. Auta elektryczne i napędzane wodorem to dziś kierunek przyszłości.
Co nas czeka?
Kolejna rewolucja to forma własności. Coraz częściej mówi się o współdzieleniu środków transportu, zwłaszcza transportu miejskiego. Jeśli chodzi o przemysł motoryzacyjny, to największa zmiana czeka nas w formie wykorzystywania środków transportu.
Wiele uwagi poświęcone jest autonomicznym pojazdom, w tym autonomicznym pojazdom komercyjnym. Z technologicznego punktu widzenie wiele firm jest gotowych nawet do komercyjnego wdrożenia samo-jeżdżących samochodów. Wiele demonstracji już przeprowadzono.
Jaką rolę odegra wówczas inteligentne planowanie tras?
Tesla oferuje nawet komercyjnie rozwiązania nazywane autopilotem, umożliwiające w pełni autonomiczną jazdę po autostradach. Autopilot ogranicza się jednak tylko do prowadzenia samochodu bez nawigacji i określenia celu podróży, co w przypadku pojazdów komercyjnych wydaje się być kluczowe. Szef Tesli, Elon Musk już w 2015 roku zauważył, że ludzkość potrzebuje jeszcze tylko 20 lat, żeby przejść na w pełni autonomiczny transport. Jego zdaniem ludzie mogą otrzymać zakaz prowadzenia aut z powodu zbyt dużego ryzyka, jakie generują.
Już dziś jesteśmy sobie w stanie wyobrazić bezzałogowy transport towarów i usług przemierzający trasy bez kierowców i nawigowany przez zaawansowane systemy teleinformatyczne. Jednym z kluczowych zagadnień będą wtedy algorytmy VRP (Vehicle Routing Problem), oraz optymaliza transportu w cyfrowo-drogowej rzeczywistości.
Dziś algorytmy optymalizacyjne , rozwijane przez zespół firmy Emapa, są w stanie przyjąć nie tylko dane wynikające z układu trasy dróg, rodzaju pojazdów czy godzin pracy punktów odbioru.
Przemysł motoryzacyjny w przyszłości
W przyszłości – zakładając, że każdy samochód i każda droga będzie zespołem czujników – danych do przetwarzanie będzie jeszcze więcej, a optymalizacja transportu odpowiadać rzeczywistym warunkom otoczenia. Wiele się mówi o systemach komunikacji pomiędzy pojazdami oraz komunikacji pojazdów z drogą. Niewątpliwie, algorytmy VRP będą w przyszłości wykorzystywały dane pochodzące z tych systemów do optymalizacji tras on-line.
Branżowi eksperci są zgodni, że przemysł motoryzacyjny przyszłości będzie w większości zbudowany na fundamentach technologii IT, niż na rozwiązaniach mechanicznych. Niewątpliwie kluczowe będą systemy autonomicznej jazdy, komunikacja pomiędzy pojazdami i elementami infrastruktury oraz algorytmy umożliwiające optymalizację i planowanie tras.