Efektywne planowanie tras to przede wszystkim algorytmy VRP. Dbając o ich rozwój, Emapa dąży do doskonałości. Oprócz uznania w oczach klientów branżowych, ważne są także osiągnięcia w towarzystwie naukowym.
Osiągnięcia te udowodniono podczas testów na symulowanym środowisku. Zespół Emapy w składzie Sielski, Cybula, Rogalski (SCR) pobił kilka rekordów świata mierząc skuteczność swojego algorytmu w teście porównawczym Gehringa i Homberger, dla 800 i 1000 punktów odbioru – liczby klientów.
Celem dla wspomnianego testu jest:
- Zminimalizowanie liczby pojazdów,
- Zminimalizowanie całkowitej odległości.
Naukowe potwierdzenie skuteczności
Trzeba podkreślić, że wyniki zespołu SCR były nie tylko imponujące, ale niektóre z nich poprawiono o ponad 1%.
Co istotne, tak dobre rezultaty zdarzają się bardzo rzadko, gdyż zebrane wyniki są zwykle bardzo mocno wyśrubowane. W cytowanej próbie pracownicy Emapy skupili się przede wszystkim na instancji dla 800 wierzchołków.
Całe przedsięwzięcie realizowane jest przez Spółkę Emapa w ramach projektu badawczego pn. „Nowe metody optymalizacji zagadnień VRP”, nr projektu: POIR.01.01.01.-00-0222/16, realizowanego w ramach Działania 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, 2014-2020., o wartości ponad 4 mln zł.
Algorytmy VRP a planowanie tras
Optymalizacja kosztów trasy o niewielki procent jest w stanie przełożyć się na realne, wielomilionowe oszczędności dla dużego przedsiębiorstwa, a ograniczenie kosztów transportu to coś, co spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Dlatego też należy dodać, że planowanie tras powinno zawierać także odpowiednie rozwiązania dla transportu, dzięki czemu zarządzanie flotą będzie efektywniejsze.
Jasno widać zatem, w praktyce, opłaca się zastosować algorytmy VRP do rozwiązywania problemów, jakie przynosi próba zarządzania flotą.